Dlaczego trzeba się reklamować? Social media w lokalnym sklepie (część 2)


Facebook powstał w 2006 roku. Od tego czasu do 2014 publikowane posty miały 60-70% zasięgów organicznych, gdyż portal ten głównie bazował na relacjach międzyludzkich, a nie na markach. Posty marek pojawiały się sporadycznie. Jednak w 2014 roku Facebook wszedł na giełdę więc musiał zacząć zarabiać dla swoich akcjonariuszy. I od tego czasu marki i wydawcy treści (np. portale internetowe i telewizje) zaczęły płacić za reklamę więc ich zasięgi zaczęły rosnąć, a w tym samym czasie zasięgi organiczne użytkowników zaczęły spadać. Obecnie zasięgi organiczne wyglądają tak, że 1 post na 30 jest widoczny. Będąc firmą nie opłaca się więc tracić dużo czasu na pracę nad postami, w których bazujemy jedynie na zasięgach organicznych. To jest strata czasu, bo rzadko post, z tych, które tworzymy trafia do naszych fanów. Lepiej tworzyć rzadziej posty, na przykład 1-2 na tydzień, ale je podpromować reklamą. Zaoszczędzimy w ten sposób czas i szybciej zobaczymy efekty. 

W 2018 roku Facebook wraca do bycia medium społecznościowym. Na początku roku Mark Zuckerberg wypuszcza oświadczenie, że najważniejsze są interakcje użytkownik – użytkownik, a nie marka – użytkownik. Spowodowane jest to wyjściem na jaw afery z 2014 dotyczącej bezprawnego wykorzystania danych pozyskanych przez aplikacje na Facecbooku. Cambridge Analitics targetowało kampanią prezydencką Donalda Trumpa i nielegalnie wykorzystało zebrane na Facebooku dane. W wyniku tego Facebook odnotował duże spadki na giełdzie. 


Aktualnie dwa rodzaje treści mają pierwszeństwo: live’y i grupy, bo skupiają ludzi i stymulują interakcję użytkownik-użytkownik.


Ze względu na niskie zasięgi postów organicznych tworzonych przez marki, nie ma sensu poświęcać na nie czasu, bo i tak nikt ich nie widzi. To, co dla marek ma sens to posty reklamowe. Musisz zdać sobie sprawę z tego, że Media Społecznościowe dla marek są narzędziem do budowania wizerunku, a nie komunikowania się z odbircami. Marka komunikuje się z użytkownikami przez reklamę. 


Jak się reklamować?