Social Media w lokalnym sklepie (część 1)


Dzisiaj chciałabym skupić się na tym, po co lokalnemu sklepowi potrzebne są własne kanały w mediach społecznościowych. Czy te narzędzia rzeczywiście mogą przynieść realne przełożenie na wysokość sprzedaży, czy jednak działają jedynie dla handlowych gigantów?

Prawda jest taka, że kiedyś marketingowcy mogli tylko marzyć, aby pracować z tak potężną grupą odbiorców, która znajduje się właśnie w tak zwanych Social Media. Teraz mamy tę grupę podaną dosłownie na tacy. Musimy tylko wiedzieć, jak mądrze korzystać z dostępnych kanałów, aby pracowały dla nas i aby przynosiły dla naszego biznesu satysfakcjonujące wyniki. 


Przez ten artykuł chciałabym zasiać ziarnko zaciekawienia tym tematem w szczególności we właścicielkach mniejszych firm lub sklepów, które twierdzą, że ich klientki nie mają konta na Facebooku czy na Instagramie. Chciałabym pokazać, że jest sens w mądrym inwestowaniu swojego czasu i pieniędzy w te kanały, bo w nich znajduje się cała nowa i w dodatku bardzo szeroka grupa konsumentek, które jeszcze nas nie znają, a które z wykorzystaniem odpowiedniej strategii mogą stać się lojalnymi adwokatkami naszych sklepów. Sięgnijmy więc po media społecznościowe i dotrzyjmy do nich.


Jaka jest siła mediów społecznościowych?


Zobaczmy, co dzieje się w mediach społecznościowych w przeciągu 1 minuty. 

Aż 900 000 osób loguje się na portal Facebook. Aż 16 milionów wiadomości zostaje wysłanych przez Messenger, a 46200 postów jest opublikowanych na Instagramie! 


Facebook zdecydowanie jest najpopularniejszym kanałem w naszym kraju. Ponad 20 milionów realnych użytkowników w Polsce korzysta z Facebooka, co stanowi prawie 80 proc. wszystkich internautów w naszym kraju. Niemniej jednak nie należy lekceważyć siły Instagrama, gdyż ten portal odnotowuje na świecie, jak i w Polsce gwałtowny wzrost. W styczniu 2017 roku stanowił globalnie 500 milionów użytkowników, a cztery miesiące temu przekroczył 1 miliard. 

Jak przyciągnąć fanów i followersów?


Na początku musisz zacząć od przeglądu Twojego profilu zarówno na Facebooku jak i na Instagramie. Pamiętaj, że to, co użytkownicy widzą zaraz po wejściu na Twoje kanały, jest wizytówką Twojej marki. Zadbaj więc o to, aby była ona interesująca. Cover photo, czyli to zdjęcie umieszczone w górnej części Twojego profilu na Facebooku powinno mówić o tym kim jesteś, czym się zajmujesz i komu w czym możesz pomóc.  


Informacja o firmie jest kolejnym punktem, którym zainteresuje się nowy użytkownik. Dopilnuj więc, aby była ona wciągająca. To, co musisz zrobić to napisać w kilku zdaniach, czym Twój sklep wyróżnia się na rynku bieliźnianym, dlaczego jest taki wyjątkowy. To, co należy zrobić to w kilku słowach opisać wyjątkową usługę i produkty, które oferuje Twój sklep oraz korzyści, które klient osiągnie dzięki niej i produktom przez Ciebie reprezentowanym. 


Podobną informację należy użyć w tak zwanym BIO, czyli wizytówce na Instagramie. Tutaj jednak masz znacznie ograniczoną powierzchnię, więc radzę użyć haseł niż opisowych zdań. Świetnie sprawdzą się tutaj punktory i emotikony. Nie zapomnij o tzw. Call to Action, czyli o zakończeniu bio wezwaniem do działania. 


Siła obrazu


Aktualnie oglądanie filmów staje się codziennym przyzwyczajeniem użytkowników mediów społecznościowych. Stanowi to ogromny potencjał dla naszej branży, by trafiać i przemawiać i inspirować ich właśnie przez filmy. Branża bieliźniana, na przykład, jest ku temu idealna. Nasze możliwości rozciągają się od prezentacji najnowszej kolekcji i obowiązujących trendów, przez recenzje z użytkowania i porady bieliźniano-stylizacyjne po chociażby rozwiązywanie problemów z dopasowaniem bielizny.  Nie zapominajmy również o świętach okazjach, w których bielizna odgrywa kluczową rolę jak Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki czy ślub albo bal sylwestrowy lub studniówka. Okazji do inspirowania użytkowników w tej branży jest mnóstwo!


Podczas mojego szkolenia „Social Media w sklepie”, które odbyło się 13-14 kwietnia 2019 r. w Warszawie, był przeznaczony cały dzień na naukę Video Marketingu. Posiłkowałam się pomocą eksperta, który stworzył liczne filmy reklamowe dla Google, Simensa czy ING. Jest nim Marek Wołynko, który w jasny i klarowny sposób w warunkach warsztatowych uczy kursantów, jak korzystać z telefonu komórkowego w celu nagrania jakościowego filmu promującego Waszą markę za 0zł. Podczas mojego szkolenia nauczysz się jak montować filmy, z jakich aplikacji korzystać, jak ustawić światło, jak zaplanować kadr i jak zadbać o dobrej jakości dźwięk. Pod koniec szkolenia wyjdziesz z gotowym filmem promującym Twój sklep lub markę!


Pamiętaj jednak o tym, że nawet najlepiej zmontowane video, czy najlepsze zdjęcie nie zainteresuje użytkowników, jeśli brak w nim jakościowej i angażującej treści. 


Angażujące posty


To, od czego powinno się zacząć to zrozumieć kim jest Twoja grupa docelowa, następnie przygotować strategię i ułożyć oraz zaplanować angażujący kalendarz postów. 


Postaraj się, aby Twoje posty przede wszystkim były angażującymi historiami. Stawiaj na autentyczność, jasny przekaz i porady. Dzięki temu będziesz inspirować swoich odbiorców. Nie traktuj swojego profilu śmiertelnie poważnie i nie zapomnij od czasu do czasu o humorze i rozrywce. Pamiętaj także o dzieleniu się aktualnymi treściami. Nade wszystko interesuj się tym, co myślą Twoi użytkownicy, pytaj ich o zdanie, daj im do zrozumienia, że ich opinia się liczy i jest dla Ciebie ważna. 


Zwracaj tez uwagę na wygląd posta. To, co działa w mediach społecznościowych to zwięzły przekaz i emocje, także rozdzielaj swoje posty akapitami, używaj emotikonów wyrażających nastrój. W pierwszych trzech linijkach umieszczaj najważniejsze informacje. Nie zapominaj tu o umieszczeniu call to action (wezwanie do działania). Nie rób błędów i literówek, bo od razu zostaną wytknięte w komentarzach pod postem. 


Jeśli masz dosyć codziennych zmagań o wyjście na 0, nie mówiąc już o zobaczeniu realnych zysków generowanych przez Twój sklep bieliźniany, jeśli wkładasz dużo pracy i energii, by lokalnie się wypromować, ale ciągle uważasz, że zbyt mało osób dowiaduje się o Twoim sklepie, o unikalnym podejściu do klientek i szerokiej ofercie produktowej, jeśli nie wiesz jak wykorzystać media społecznościowe, by dotrzeć do potencjalnych klientek to zapisz się na moje szkolenie „Social Media”, na którym w kompleksowy sposób przedstawię techniki praktycznego zastosowania mediów społecznościowych, celem zwiększenia rozpoznawalności Twojego sklepu lub marki i budowania angażujących relacji z lokalnymi fankami i followersami. Co w rezultacie wpłynie na zwiększenie sprzedaży i ilości konwersji (powracających klientek) do Twojego sklepu. To szkolenie to połączenie wiedzy teoretycznej z praktyką. 


Omawiane obszary:


Jak wykorzystać Facebook i Instagram do rozwoju Twojej marki?

Co powinien zawierać profil firmowy?

Jak pozyskiwać fanów i followersów oraz jak angażować ich do interakcji?

Jak ułożyć i wdrożyć skuteczny plan postów?

Jak reklamować się i gdzie szukać informacji o twoich fanach i followersach oraz jak korzystać z tych informacji?

Jak tworzyć wideo za 0 zł do mediów społecznościowych?

36 wyświetlenia